Porträtt på kvinna som ler in mot kameran.

Inspiration

Tänk på det här när du rekryterar
Att rekrytera nya medarbetare kan vara både tidskrävande och kostsamt om det blir fel. Vi vill därför bjuda på några tips som ökar chanserna till en lyckad rekrytering.

#1 Ta fram en tydlig kravprofil

En väl genomarbetad kravprofil är grunden för en lyckad rekrytering. Det är viktigt att ha en tydlig bild av vad man letar efter, vilken kompetens, utbildning och profil som kandidaten ska ha. Så tänk på att inför en rekrytering noggrant definiera och kommunicera de krav och förväntningar som är kopplade till rollen. Detta blir sedan ett underlag som underlättar kommande steg i rekryteringsprocessen. Med en tydlig kravprofil attraherar ni rätt kandidater och kan ta välgrundade beslut.

#2 Ha inte för bråttom

Ibland känner man sig pressad att snabbt fylla en vakant tjänst. Den befintliga personalen kanske är överbelastad eller en medarbetare har plötsligt sagt upp sig. Men har man för bråttom är risken att man tar förhastade beslut. För att spara tid och pengar i längden och säkra kvaliteten på rekryteringen, är det viktigt att ni noga tänker igenom hur ert behov ser ut, nu och framåt i tiden, och går igenom alla steg i rekryteringsprocessen. Kom ihåg att det är viktigare att det blir rätt, än ett det går fort. Du kan ha som riktlinje att rekryteringsprocessen tar ca 6 månader.

#3 Gör en helhetsbedömning

Det vanligaste är att man har intervjuer och CV-granskning som bedömningsunderlag. Men det är sällan tillräckligt. Ofta är det nödvändigt att även använda andra metoder, som att låta kandidaterna göra arbetsprov, personlighetstester eller vara med i gruppdiskussioner. Då får ni en bättre bild av kandidaternas kvalifikationer och lämplighet. Tänk på att det inte bara är kompetensen som ska bedömas utan även hur kandidaten passar in i företagets kultur, arbetsmiljö och arbetsgrupper.

#4 Ta alltid referenser

Referenstagningar är nödvändiga för att kunna fatta välgrundade beslut och minska risken för felrekryteringar. Genom att kontakta tidigare arbetsgivare eller kollegor kan du få kandidaternas erfarenhet och kompetens verifierad och mer information om hur väl

kandidaten bedöms stämma in på kravprofilen. Referenserna kan hjälpa dig att identifiera styrkor och svagheter och gör att du får en mer nyanserad bild av kandidaten. Tänk på att bara ta referenser som kandidaten själv angett och godkänt.

#5 Planera för onboarding

En bra onboarding får den anställde att känna sig välkommen och leder till en snabbare integration i företagets kultur och rutiner, ökar engagemanget, förbättrar arbetsprestationen och skapar en bra arbetsmiljö. Gör gärna en plan för onboardingen redan när ni börjar med rekryteringsarbetet så ni har klart för er vem som ansvarar för introduktionen, vilka personer den nyanställda ska träffa, vilken information och utbildning som är nödvändig, vilket annat stöd som den nyanställda kan behöva och så vidare.

Genom att följa de här tipsen ökar möjligheterna att göra en framgångsrik rekrytering där den anställde matchar kraven för rollen och företagets behov samt får rätt förutsättningar att göra ett bra jobb och vill stanna i företaget.

Låt Montico avlasta dig i nästa rekrytering

Att rekrytera är en komplex process med flera steg som måste utföras med noggrannhet för att förhindra kostsamma misstag. Vi kan avlasta dig i hela, eller specifika delar av, rekryteringsprocessen. Läs mer om hur vi jobbar med rekrytering här.

Mer inspiration

Hitta framtida medarbetare genom praktik

Hitta framtida medarbetare genom praktik

Genom att erbjuda en APL- eller LIA-plats kan företag hitta talanger som kan bli framtida medarbetare samtidigt som man får en kostnadseffektiv resurs som bidrar med värdefull kompetens.

Parera svängningar i konjunkturen med strategisk personalhantering

Parera svängningar i konjunkturen med strategisk personalhantering

Företag inom alla branscher världen över anpassar kontinuerligt sina personalstrategier för att effektivt kunna hantera både ekonomiska upp- och nedgångar. En viktig del i denna strategi är balansen mellan fast personal och inhyrd personal. Hur stor den andelen ska vara beror bland annat på vilken bransch man är i och hur stort företaget är.

Hitta rätt person för jobbet snabbare och effektivare med search

Hitta rätt person för jobbet snabbare och effektivare med search

Företag som söker personal upplever ofta att det är svårt att hitta rätt kandidater. Search är en modern sökmetod som ger ett bredare och bättre urval av kandidater där du tar jobberbjudandet till kandidaten och inte tvärtom. Lär dig mer om search här.

Hur kan vi hjälpa dig?

Montico är ett komplett matchningsföretag som erbjuder helhetslösningar till företag och privatpersoner inom rekrytering, bemanning, utbildning och matchningstjänster.

Klicka på knappen nedan för att kontakta oss!