En referens är en person som kan berätta om hur du är som person, hur du har agerat i olika sammanhang, om du kan ta ansvar o.s.v. Genom att prata med en referensperson får arbetsgivaren en lite bredare bild av dig som person och hur du agerar i olika sammanhang.
Vem ska du uppge som referent?
En referens ska inte vara någon närstående eller familjemedlem. Fråga en arbetskollega, lärare, klasskamrat eller chef. Det kan vara från nuvarande eller tidigare jobb eller skola, men försök att lämna så färska referenser som möjligt. Personen behöver inte vara från samma bransch eller något liknande företag som du söker jobb på nu. Det viktiga är att du väljer en person som sett dig i ditt dagliga arbete och kan ge konkreta exempel på hur du är som person.
Tillfråga alltid personen i förväg
Tänk på att alltid fråga den du använder som referens om det är okej att du uppger honom/henne som referens. Dels för att det annars kan komma som en chock att personen blir uppringd och dels för att det kan vara bra att kolla med personen vad han/hon kan tänkas säga om dig till en eventuell arbetsgivare. Fråga gärna din referens hur han/hon upplevt dig och vad dina positiva respektive negativa egenskaper är eller har varit när ni samarbetat. Vet du att er relation inte är den bästa, välj en annan referens. Ta det han/hon säger som feedback, det kan också vara jättenyttigt för dig att veta vad du är bra på och ska vara stolt över, men också vad du kanske behöver bli bättre på.
Tänk på att göra skillnad på vem du är som person och vad du gör. Ditt värde som människa är det samma oavsett vad du presterar. Gör alltid ditt bästa och var stolt över det du är bra på.