Två anläggare arbetar i en park.

Inspiration

Hitta rätt person för jobbet snabbare och effektivare med search
Företag som söker personal upplever ofta att det är svårt att hitta rätt kandidater. Search är en modern sökmetod som ger ett bredare och bättre urval av kandidater där du tar jobberbjudandet till kandidaten och inte tvärtom. Lär dig mer om search här.

Konkurrensen på arbetsmarknaden är stor och rekrytering är därför en av de viktigaste utmaningarna för företag som strävar efter att hitta och behålla de bästa talangerna. I den digitala eran har traditionell platsannonsering fått sällskap av nya sökmetoder som öppnar nya möjligheter att hitta rätt kandidater och skapa en mer effektiv rekryteringsprocess.

Passiva kandidater breddar urvalet

Search är en sökmetod där du med ett särskilt verktyg söker fram intressanta kandidater via relevanta nätverk, CV-databaser och LinkedIn som har över en miljard användare.

Möjligheterna att hitta rätt kandidat blir större eftersom du når personer som kan tänka sig att byta arbetsplats om rätt möjlighet presenteras för dem, även om de inte aktivt söker jobb. Dessa så kallade passiva kandidater är oftast väletablerade inom sina nuvarande roller och kan erbjuda en värdefull kompetens och erfarenhet till företaget. Detta breddar urvalet av kandidater betydligt och ökar chanserna att hitta den perfekta matchningen.

Bättre matchningar och ökad träffsäkerhet

Kandidater som identifieras genom search tenderar att matcha kravprofilen väldigt bra. Detta innebär att du kan hitta kandidater som inte bara har rätt kompetens, utan även passar väl in i företagskulturen och målsättningarna.

Genom att integrera search i rekryteringsprocessen kan du uppnå en högre träffsäkerhet när det gäller att hitta och anställa rätt person för rätt roll.

Skräddarsydd process

Verktyget som används vid search är ett avancerat sökverktyg som möjliggör en skräddarsydd rekryteringsprocess efter företagets unika behov. Du kan söka efter kandidater utifrån flera olika kriterier och även proaktivt skapa sökningar för att få notiser när kandidater med valda preferenser anger att de exempelvis är öppna för nya möjligheter.

Search är ett kraftfullt verktyg som gör det möjligt för företag att hitta och attrahera kandidater som inte aktivt söker nya jobb. Genom att använda denna metod får du tillgång till ett bredare urval av kompetens, vilket ökar träffsäkerheten och kvaliteten i dina rekryteringar. Oavsett om du söker efter specialistkompetens eller en ledare som kan driva ditt företag framåt, kan search ge dig den perfekta matchningen.

Vill du ha hjälp att hitta personal?

På Montico har vi lång erfarenhet av att hjälpa företag att hitta rätt kompetens för att växa och utvecklas. Vårt team av experter arbetar nära dig för att säkerställa att varje rekrytering är både effektiv och långsiktig.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig med rekrytering? Klicka här så tar vi kontakt och pratar vidare om dina behov.

Mer inspiration

Så hittar du kompetens inom bristyrken – en checklista

Så hittar du kompetens inom bristyrken – en checklista

Det finns flera bristkompetenser inom svensk industri och många företag har svårt att hitta personal med rätt kunskaper. Men det finns flera vägar att gå för att hitta exakt den kompetens ditt företag behöver, det gäller bara att veta vilka de är. Här ger vi dig en checklista med åtgärder som alla är effektiva vägar till eftertraktad kompetens.

Vad kostar egentligen en vakans?

Vad kostar egentligen en vakans?

Ibland blir det oväntade förändringar i personalstyrkan och företaget får en tom plats under en period. Till en början verkar det hanterbart. Ni har beslutat att fixa det tillsammans så länge. Kollegorna ställer upp, chefen hoppar in och arbetsuppgifter fördelas om. Det är ju temporärt, ingen panik. Än. Men efter ett par veckor märks effekterna tydligt.