Användandet av LinkedIn i Sverige ökar för varje år som går och inom rekryteringsbranschen har plattformen fått en cementerad plats i många rekryteringsprocesser. Framförallt är det förutsättningarna för headhunting som är lockande för många rekryterare. Detta innebär såklart att det finns stora möjligheter att skylta med dina yrkeskunskaper och erfarenheter för attraktiva arbetsgivare om du lär dig att utnyttja LinkedIns potential.
1. Meddela att du är öppen för nya möjligheter
Det första du bör göra för att få rekryterarnas uppmärksamhet är att bocka i att du är öppen för nya möjligheter i dina inställningar. Det är nämligen vanligtvis den första saken rekryterarna filtrerar på när de söker efter kandidater och det är även en signal på att du är villig och redo att ta emot jobberbjudanden.
2. Uppdatera informationen om dig regelbundet
Gått en kurs på sistone? Skriv det i din profil – ju fler kompetenser du har desto attraktivare blir du för arbetsgivare. Dessutom blir du sökbar på fler nyckelord för rekryterare och därmed lättare att hitta i kompetensdjungeln.
3. Var så utförlig som möjligt
Stanna inte vid att bara nämna vilka utbildningar du har gått eller vilka jobb du har haft, beskriv även viktiga kurser, arbetsuppgifter och liknande. Återigen – ju mer information du skrivit ner på din profil desto synligare blir du i rekryterarnas sökningar.
4. Lägg till en profilbild
Förutom att det kan vara trevligt med en bild, blir du 14 gånger synligare med en profilbild enligt LinkedIn själva. Det finns med andra ord ingen anledning till att inte ha en profilbild på LinkedIn. Du behöver ingen proffsfotograf – fram med mobilkameran och be en kollega knäppa ett foto på dig!
5. Få rekommendationer och intyg
Se det som digitala referenser – när någon skriver gott om dig på din profil syns det för alla användare på LinkedIn, inklusive rekryterare. Då ökar såklart dina chanser att bli kontaktad eftersom det redan i första stadiet finns en form av bevis på din kompetens.