En sökvänlig rubrik
Att få till en bra rubrik är A och O för att jobbannonsen överhuvudtaget ska vara synlig för jobbsökare. En viktig del i detta är att inkludera tjänstens titel i rubriken. En jobbsökande svetsare kommer till exempel ha lättare att hitta din jobbannons om du har ordet ”svetsare” i rubriken.
Tänk därför i banorna att använda en rubrik med ord du tror att folk söker på. Därefter kan du komplettera med information som du tror kan vara nyttig som till exempel yrkesinriktning. ”Ingenjör inom automation” är en rubrik som gör att platsannonsen blir synlig för de som söker på ingenjör och samtidigt klargör vilken typ av ingenjörstjänst som platsannonsen gäller.
Ett vanligt fel många gör när de skriver rubrik är att enbart tänka ur ett intresseväckande perspektiv. Att ha ”Världens roligaste jobb” som rubrik gör jobbannonsen svår att hitta när den väl åkt ner i den kronologiska ordningen. Tänk på att rubrikens främsta uppgift är att synliggöra jobbannonsen och tydligt framhäva vad för typ av tjänst det gäller.
Tänk på detta när du skriver rubriken:
- Få med jobbtiteln
- Specificera yrkesinriktningen (om möjligt)
- Håll dig kort
Fånga läsarens intresse med inledningen
När du hittat en rubrik du tror är den perfekta och många söker på, är det dags att börja tänka på innehållet. Det är viktigt att redan i inledningen försöka fånga läsarens intresse för att den ska stanna kvar och läsa resten av jobbannonsen. Att inleda med ett långt stycke företagshistoria ökar inte direkt chanserna att läsaren stannar kvar och läser mer.
Redogör istället kort och koncist vad företaget har att erbjuda. Ett starkt team, stabil tillväxt eller kanske stora utvecklingsmöjligheter – ju vassare du presenterar fördelarna med att jobba på just ert företag desto mer lockande blir det att fortsätta läsa jobbannonsen.
Tänk på detta när du skriver inledningen:
- Lyft fram fördelarna med företaget och/eller tjänsten
- Håll dig kort och koncis
Enkel och överskådlig arbetsbeskrivning
Vad ska personen ni söker göra? Arbetsuppgifterna är såklart grundläggande för att en person ska förstå vad tjänsten innebär och vilja skicka in en ansökan. Ta fram och skriv ner de huvudsakliga arbetsuppgifterna i både brödtext och en punktlista – då blir de överskådliga och enkla att hålla isär. När du beskriver arbetsuppgifterna ska syftet inte vara att sälja in tjänsten, utan att på ett tydligt och informativt sätt visa vad personen kommer att göra i arbetet.
Försök att hitta en balans i hur många uppgifter du väljer att ta med. Listar du för få, kan tjänsten upplevas som tunn och likaså kan den kännas för tung om du listar för många. Det kan vara en anledning till att många klickar bort annonsen.
Tänk på detta när du skriver arbetsbeskrivningen:
- Lista lagom många arbetsuppgifter
- Skriva dem i både brödtext och punktlista
- Vara tydlig
Lätta på kravprofilen
Det är inte ovanligt att en läsare skräms av kravprofilen och klickar bort jobbannonsen. Första avvägningen du behöver göra när du ska skriver denna del är att särskilja kraven och vad som är meriterande. Är kravlistan för lång så riskerar du att skrämma bort en stor skara läsare som i slutändan skulle kunnat bestå av den perfekta personen för tjänsten.
Med det sagt ska du givetvis ha med de grundläggande kraven som till exempel kompetens och utbildning. Du kan med fördel också tänka ur ett sökbarhetsperspektiv när du skriver kravprofilen. Många använder söker jobb utifrån sin utbildning eller sina kompetenser. Till exempel är det bra att få med ”Medieutbildning eller liknande utbildning inom media, marknadsföring, journalistik osv…” för att jobbannonsen ska dyka upp i sökresultaten när någon söker på dessa ord.
Undvik formuleringar som ”Du måste ha…” eller ”Det är krav på att du har…” så långt det går och uttryck dig istället i banorna ”Det här utmärker dig…” eller ”Vi söker dig som…”. Det tonar ner kraven och får förhoppningsvis färre att klicka bort platsannonsen.
Tänk på detta när du skriver kravprofilen:
- Smalna av antalet krav
- Skilj på vad som är krav och meriterande
En positiv slutkläm
Med en stark avslutning på annonsen ökar chanserna att läsaren väljer att skicka in en ansökan. Lista därför upp saker som läsaren får ut av att jobba på just ert företag. Flexibla arbetstider, förmånlig friskvård och utbildningsmöjligheter är exempel på faktorer som kan få en person att bestämma sig för att skicka in ansökan.
Utgå alltid från läsarens perspektiv – vad får en svetsare att vilja byta jobb? Eller varför skulle en IT-konsult vilja jobba hos just er? Ett par väluttänkta och vassa argument kan vara skillnaden på om den perfekta kandidaten skickar in ansökan eller inte.
Avslutningsvis är det bra att du påminner läsaren att skicka in en ansökan för att uppmuntra personen att fullfölja processen.
Tänk på detta när du skriver avslutningen:
- Hjälp läsaren att svara på frågan ”Varför byta jobb?”
- Uppmana läsaren till att skicka in ansökan
Vi hjälper dig att skriva jobbannons och mycket mer
Att skriva jobbannons är bara en av många delar av rekryteringsprocessen – vi hjälper dig med alla delar.
Läs mer om hur vi kan hjälpa dig med nästa rekrytering här ›