Vid säsong fördubblas antalet anställda på 12m Utemiljö med både egna säsongsanställda och inhyrda genom bemanningsföretag.
– Det var ett av våra systerbolag som rekommenderade Montico när vi ville ha ytterligare en leverantör. Vi började med att hyra in säsongspersonal från dem 2024, vilket fungerade väldigt bra, berättar Linda Lidberg, vd på 12m Utemiljö.
– De förstår vårt behov, presenterar relevanta kandidater och följer upp hur det går, både mot oss och konsulterna. Största fördelen med bemanningsmodellen är att vi slipper extra kostnader vid frånvaro.
Gemensamma intervjuer och nära kontakt
Martina Höög, operativ chef på 12m Utemiljö, berättar att samarbetet fungerar smidigt även i det praktiska arbetet.
– Vi beskriver vilket behov vi har och vilka uppgifter som ska göras och sedan presenterar de löpande kandidater som de tror passar. Vi får presentation och CV:n digitalt och bestämmer vilka vi vill träffa. Oftast är också Montico med på intervjun, vilket vi tycker är en stor fördel.
Den största kontakten sker inför säsongsstart i april, men även under året vid behov av ytterligare personal eller nya kompetenser.
– Kontakten fungerar väldigt bra och de förstår verkligen våra behov, säger Martina.
Utökat samarbete med rekrytering
Förutom inhyrning av säsongspersonal har de även tagit hjälp av Montico på tjänstemannasidan.
– Vi behövde anställa en produktionschef och frågade om Montico kunde bistå även där, så den rekryteringen skötte de åt oss, berättar Linda.
Om 12m Utemiljö AB
12m Utemiljös verksamhet omfattar ett komplett utbud av utemiljötjänster, såsom grönyteskötsel, finplanering och anläggningsjobb. Kunderna innefattar offentlig sektor, bostadsbolag och andra privata företag. Företaget verkar framförallt i nordvästra Skåne. Bolaget hette tidigare Green Landscaping Helsingborg AB. Läs mer på www.12m.se.
