Skriv en tydlig jobbannons
När du ska rekrytera behöver du skapa en tydlig och noggrant formulerad jobbannons som beskriver de specifika kompetenser och erfarenheter som krävs för tjänsten. Detta hjälper till att attrahera kandidater som matchar företagets behov. Tänk gärna ett extra varv på vad som är krav och vad som är önskemål, kanske kan ni anställa någon som inte uppfyller alla kraven just nu, men som kan utvecklas på sikt? Vill du ha tips på hur man skriver en lockande jobbannons? Läs vår artikel här.
Använd olika rekryteringskanaler
Genom att använda sig av flera olika rekryteringskanaler når ni en bredare kandidatbas. Det kan exempelvis vara olika jobbsajter, sociala medier, branschnätverk, företagets egen karriärsida, samarbete med universitet och högskolor, annonsering i utvalda publikationer och deltagande på jobbmässor. På sociala medier finns stora möjligheter att nå ut till kandidater som matchar just era behov.
Bygg ett starkt arbetsgivarvarumärke
Ett företag med ett gott rykte och en positiv arbetsmiljö har större chans att attrahera kvalificerade kandidater. Genom att investera i sin arbetsgivarprofil, erbjuda förmåner och utvecklingsmöjligheter samt ge en positiv arbetsupplevelse kan företag locka talangfulla kandidater. De allra flesta kandidater utvärderar företagets arbetsgivarvarumärke när de söker jobb. Vad har ni för argument till att de ska söka jobb hos just er?
Leta proaktivt efter passande kandidater
Idag när konkurrensen om kandidaterna är stor, räcker det sällan att annonsera lediga jobb och vänta på att ansökningarna ska trilla in. Det är ofta nödvändigt att även aktivt leta efter passande kandidater. Det kan innebära att söka efter kandidater på sociala medier, delta i branschrelaterade evenemang, använda sig av headhunters eller bygga nätverk med skolor.
Search är en rekryteringsmetod där du hittar personer som kan tänka sig att byta arbete om rätt erbjudande dyker upp, men som inte aktivt söker jobb.
Ha strukturerade urvalsprocesser
Genom att ha en strukturerad och noggrant utformad urvalsprocess blir det enklare att bedöma kandidaternas kompetenser och hitta kandidater som matchar era förväntningar och behov. Det kan inkludera användning av kompetensbaserade intervjuer, arbetsprover, personlighetstester, tekniska tester eller referenstagning. Använd urvalsmetoder som är relevanta för den specifika rollen.
Utveckla befintlig personal
Ibland kan det vara mer kostnadseffektivt för företag att investera i utbildning och utveckling av befintlig personal för att fylla kompetensgap. Genom att erbjuda interna utbildningsprogram, mentorskap och möjligheter till kompetensutveckling kan företaget stärka sin arbetskraft och fylla eventuella brister i kompetens. Vårda kompetensen som finns inom företaget och ge medarbetarna en chans att utvecklas.
Låt Montico avlasta dig i nästa rekrytering
Att rekrytera är en komplex process med flera steg som måste utföras med noggrannhet för att förhindra kostsamma misstag. Vi kan avlasta dig i hela, eller specifika delar av, rekryteringsprocessen. Läs mer om hur vi jobbar med rekrytering här.